فناوری های جدید شرکت سایپا

فناوری های جدید شرکت سایپا

سیستم ترمز اجباری خودکار به صورت باذكاوت از تصادفات ماشین با سدها روبرو که ناشی از بی‌توجهی، خواب‌آلودگی و یا حواس‌ پرتی راننده است نهی و امر می‏کند. عملکرد این اسلوب شامل دو نوبت اصلی ابلاغ و دفع از برخورد است. در محصول اخطاریه (Forward Collision Warning-FCW) سنسورهای این اسلوب (دوربین/رادار) عایق ها پدیدار را فرق برتری می‏دهند و در صورتیکه خطر اصابت وجود داشته باشد از طریق اخطار صوتی و یا بصری به شوفر اخطار می‏دهد. در ادامه در مطلب اخبار خودرو در مورد فناوری های جدید شرکت سایپا بیشتر صحبت می کنیم.

فناوری های جدید شرکت سایپا

در صورتیکه راننده به علائم یادآوری توجه نکند و یا بجا ترمزگیری نکند قاعده به صورت خودکار عمل به ترمزگیری می‏کند تا با مانع اصابت نشود (Autonomous Emergency Braking-AEB). در شکل ۲ پایه ها عملکرد این نظام سامانه نشان داده شده‌است. بر اساس تقسیم-بندی مؤسسهEuro NCAP اقمشه متنوع ترمز زوری خودکار عبارتند از: شهری (AEB City)، بین شهری (AEB Interurban)، عابر پیاده (AEB Pedestrian) و اسباب نقلیه دوچرخ (AEB Cyclist).

ترمز خودکار

بر اساس مطالعه ها به عمل آمده پیش‌بینی می‌شود که نصب این قاعده تا سال ۲۰۲۰ برای تمام خودروهای موتور جدید در رسته اروپا الزامی شود. پیش از این، بر اساس مقررات انجمن اروپا، نصب سیستم AEB از سال ۲۰۱۴ برای خودروهای تجاری زوركی شده است. ترمز قهری اجباراً خودکار شهری و بین‌شهری (AEB City & AEB Interurban)

گونه‌ی شهری و برون‌شهری ترمز خودکار از نقطه نظر ماهیت سنسورهای مورد مصرف و نوع بازدارنده ها قابل تمییز عملکرد مشابهی دارند. گونه‌ی شهری برای سرعت‌های کم در محدوده‌ی شهری استفاده می‌شود در حالیکه گونه‌ی برون‌شهری تمهید استفاده در سرعت‌های بالا برای اتوبان‌ها و جاده‌ها را نیز دارد.

سنسورهای مورد استفاده در گونه‌ی شهری عمدتاً از نوع رادار بُردکوتاه بوده و برُد و زاویه‌ی دید آن بسته به کارخانه سازنده به تزیین حدود ۶۰ متر و ۶۰ درجه از جلوی اتومبیل است. ازاین رو گونه شهری بیشتر كم ارزش سرعت‌های کم‌تر از km/h 50 است و می‌تواند مانع ها را در میدان مجلس دید نسبتاً وسیعی تمییز دهد. سنسورهای مورد مصرف در این گونه تنها تشخیص آلات نقلیه چهار چرخ را دارد و سایر اشیاء قرین عابر پیاده، ابزار نقلیه دوچرخ، درخت، جانواران و گاردریل جاده را نمی‌تواند تفوق بدهد.

فناوری های جدید شرکت سایپا

درگونه‌ی برون‌شهری سنسورهای مورد مصرف از نوع رادار با بُرد بالا است و بسته به نوع کارخانه جان آفرین بُرد و عزلت زاویه دید آن به نظم حدود ۲۰۰ متر و ۲۰ درجه است. به دلیل بُرد بیشتر سنسورهای گونه‌ی برون‌شهری، این جهاز قابلیت كاربرد در سرعت‌های بالا تا حدود km/h200 را نیز دارد. اما به دلیل زاویه دید کم‌تر، برای استفاده در محیط شلوغ شهری مناسب نیست. در نسل جدید سنسورهای رادار، زاویه و بُرد سنسور به صورت تطبیقی با سرعت سواری تنسیق می‌شود و می‌توان از آن هم برای درون شهر و هم برای بیرون شهر استعمال نمود. گونه‌ی برون‌شهری مثل گونه شهری تنها آمادگی تشخیص خودروهای چهار چرخ دارد.

محل نسب سنسور رادار معمولاً در جلوپنجره خودرو و کنار آرم جلو است. اغلب برای بالا بردن دقت و تمهید دلگرمی قاعده از دوربین فیلمبرداری نیز استعمال می‌شود. در این صورت اطلاعات رادار و تلسكوپ با كاربرد از روش ادغام داده‌ها (data fusion) با هم ترکیب می‌شوند و ضریب قوی پشتی عملکرد دستگاه تزاید می‌یابد. محل نصب این تلسكوپ معمولاً پشت شیشه جلو در کنار آینه عقب موتور است. هرچند نصب تلسكوپ برای این دو گونه قهری اجباراً نیست اما از آنجاییکه این تلسكوپ برای سایر سیستم‌های اطمینان و کمک به راننده (نظیر سیستم‌های یادآوری خروج از مسیر، فرق برتری تابلوهای ترافیکی، تشخیص عابر پیاده و غیره) نیز کاربرد دارد، استفاده از آن در انواع سیستم‌های ترمز خودکار رایج است.

ترمزخودکار برای عابر پیاده

سیستم ترمز AEB Pedestrian و AEB Cyclist در دسته سیستم‌های ایقان محافظت از کاربران آسیب‌پذیر راه قرار می‌گیرند. از اینرو تحت آدرس کلی AEB VRU (Vulnerable Road Users) نیز شناخته می‌شوند. سیستم AEB Pedestrian و AEB Cyclist با بهره‌گیری از دوربین نصب شده در پشت شیشه اتومبیل و روش‌های پردازش تصویر، نوع مانع ها جلوه گر (عابر پیاده و یا وسایل نقلیه دوچرخ) را فرق برتری می‌دهد و در صورتی که شوفر واکنش درست ارتكاب ندهد، قاعده به صورت خودکار مبادرت به ترمزگیری می‌کند. دوربین‌های مورد استعمال می‌توانند به صورت Mono و یا Stereo باشند.

فناوری های جدید شرکت سایپا

در صورتی که سیستم مجهز به دوربین Stereo باشد (یعنی دو تلسكوپ با فاصله مشخص در کنار هم)، قاعده توان سنجش عمق مانع ها را نیز خواهد داشت. در غیر این صورت از یک حسگر رادار نیز جهت سنجش فاصله با مانع ها نیز كاربرد می‌گردد.

باآنكه رادار توان جواز فرازین در تفکیک نوع عایق ها ندارد، اما به دلیل دقتی که در اندازه‌گیری فواصل دارد و به دلیل عدم تأثیرگذاری ابزار جوی در عملکرد آن، اغلب برای اضافه دقت نظام سامانه از ترکیب معلومات تلسكوپ در کنار رادار كاربرد می‌شود. بسته به مدل دوربین مورد استفاده، بُرد و چله نشینی دید تلسكوپ غیر است. اما در گونه ها طرفه این سیستم‌ها، وضوح شمایل به اندازه‌ای است که عایق ها تا گزند تفرق ۴۰ متری با دقت خوبی قابل تمییز هستند. نوع پیشرفته‌تر و گران‌‌تر این دوربین‌ها، با وضوح فرازین که دارند، بازدارنده ها را تا وهن آسیب ۵۰۰ متری نیز فرق برتری می‌دهند.

 

همچنین شاید مطالب زیر مورد پسندتان باشد...

افزودن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *