هلیکوپتر چگونه پرواز می کند؟

نحوه پرواز هلیکوپتر

همانطور که می دانید نیاز بشر به وسیله نقلیه یکی از ابتدایی ترین نیاز های بشر از زمان های گذشته تا به حال بوده است و انسان ها همواره سعی کرده اند که وسایل نقلیه راحت تری اختراع کند. در این بخش از سری مقالات اخبار فناوری قصد داریم شما را با نحوه پرواز هلیکوپتر آشنا کنیم.

در مورد نیرو های وارد بر هلکوپتر بیشتر بدانید

در صعود وسایل پرنده همیشه ۴ نیروی آیرودینامیک وجود دارد، این نیروها که شامل نیروی تراست (Thrust)، درون (Drag)، لیفت (Lift) و وزن (Weight) هستند، در کنار تقابلشان با  همدیگر، حالت‌های مختلف پروازی را به خاطر اجسام پرنده به وجود می‌آورند. لازمه‌ی  اوج گیری هر پرنده‌ای، درک علت و كیفیت این نیروها و نوع کنترل آن‌ها است.

 نیرو لیفت وارد بر هلکوپتر

با عبور جریان هوا از روی سطح جسم (ایرفویل) و تغییر گذرگاه آن، هوای سطح فوقانی جسم با سرعت بیشتری نسبت به سطح پایین آن حرکت می‌کند. این تفاوت سرعت باعث اختلاف فشار هوای روی این دو سطح می‌شود که درنتیجه آن، نیرویی رو به بالا به وجود می‌آید که آن را لیفت می‌نامند. مقدار نیروی لیفت ایجادشده توسط ایرفویل به عواملی نظیر سرعت سیال، چگالی هوا، مساحت سطح ایرفویل و زاویه بین معبر جریان و ایرفویل بستگی دارد.

 نیرو لیفت وارد بر هلکوپتر
نیرو لیفت وارد بر هلکوپتر

هلکوپتر چگونه در آسمان پرواز میکند

همانطور که می دانید، با چرخش پروانه (ملخ) نیروی جلوبر تولید می شود و با حرکت بتدریج هواپیما به جلو، نيروی بالابر برای به پرواز درآمدن آن تولید می شود. نيروی آسانسور در هلیکوپتر، با دور افقی بالها گرداگرد یک محور ثابت تولید می شود. بالهای چرخشی هلیکوپتر، باریک‌تر و کوچکتر از بالهای ثابت جت هستند، چون بايد به شتاب بچرخند تا نيروي لازم براي بالا رفتن هلیکوپتر را تامین کنند.

با تغییرموضع سریع بالها، هلیکوپتر به طرف بالا حرکت میکند ولی به خاطر وجود نيروی گشتاور بدنه هلیکوپتر درخلاف جهت دور بالها، دور خود خواهد چرخید! برای غلبه بر نيروی گشتاور، در انتهای بدنه ، بالهای دورانی گردشی پروانه کوچکی بصورت عمودی مهیاسازی شده که با دوران آن ، نيروی خلاف گشتاور تولید می شود تا هليکوپتر در حالت تعادل در هوا و زمین بماند.

هلکوپتر چگونه در آسمان پرواز میکند
هلکوپتر چگونه در آسمان پرواز میکند

هلیکوپتر در رده هواپیماهای vtol به معنی vertical takeoff&landingقرار داردزیرا که قادر به نشست و برخاست عمودی بی نیاز به runway است. به طوری که میدانیم نیروی lift در جت به وسیله ی lifting surfaces  عمدتآ بال تامین میگردد و برای این منظور بال بایستی شتاب مشخصی نسبت به هوا داشته  باشد و برای این كه بدنه و بال به هم چسبیده اندر نتیجه کل هواپیما باید روی باند حرکت نموده واز همین جا نیاز به باند توجیهی میگردد.

برای اینکه نیاز به فرودگاه منتفی گردد بایستی بال نسبت به هوا امکان حرکت داشته باشد بدون اینکه بدنه نیز حرکت نماید و این ممکن نیست مگر اینکه بال بچرخند. بنا برایندر هلیکوپتر پروانه بزرگ بالای سر آن main rotor نقش بال را اجرا می نماید.

کاربرد ملخ های هلکوپتر

چرخش خودکار ملخ‌ها، به وضعیتی گفته می‌شود که چرخش ملخ حقیقی هلیکوپتر به دلیل عبور هوا از میان ملخ‌ها انجام می‌شود و موتور در چرخش آن‌ها تأثیر کمتری دارد. در پرواز معمولی، هوا از بالا به داخل ملخ‌های اصلی کشیده می‌شود و به سمت پایین خارج می‌شود؛ اما در وضعیت چرخش خودکار ملخ‌ها، هنگامی‌که هلیکوپتر در حال کاهش اوج است، هوا از پایین به كنار جانب بالای پره‌ها می‌رود.

کاربرد ملخ های هلکوپتر
کاربرد ملخ های هلکوپتر

افزودن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *