رونمایی از خورو جدید سانگ یانگ در ایران

معرفی کلی و تاریخچه ی شرکت سایپا

سایپا یکی از بزرگترین شرکت های تولید خودرو در ایران است که با استفاده از خودرو های ایرانی آن به اقتصاد داخلی کمک شایانی داشته است. در این پست به معرفی کلی و تاریخچه ی شرکت سایپا پرداخته ایم تا این شرکت تولید خودروی داخلی را تا حدودی و در حد توانمات حمایت کرده باشیم.

معرفی راهکارهایی برای اجاره خودرو

با بخش اخبار خودروی سایت میخکوب همراه باشید.

تا قبل از سال ۱۳۶۴، نشان مورد استفاده سايپا آرم رنو و سيتروئن بود. با توجه به تغيير سياستهاي توليدي شركت وايجاد تنوع در توليد و دستور كار هايي كه در سال ۱۳۶۳ براي آينده شركت تنظيم گرديد، ضروري بود كه نشان مستقل براي شركت تهيه شود.  نشان سايپا با الهام از كاشي كاري هاي سنتي برجي در دوره ايلخاني که داراي توازن هندسي مثال ­زدني در طراحي و اجراست، خلق شده است. از ويژگي­هاي نشان سايپا مي­توان به توازن ابعادي در طراحي زواياي ۱۲۰ درجه و يال­هاي همسان و قابليت حجم ­پذيري آن اشاره کرد.

در نگاه اول نشان سايپا به شکل چرخ دنده خودنمايي مي­کند که نماد اصلي صنعت و توليد است و با دقت بيشتر تحرک و چرخش حول محور مرکزي با توجه به تقارن ابعادي آن در ذهن تداعي مي­شود. گستردگي و جهاني ­شدن از جهت­گيري يال­ها به اطراف قابل استنباط است و قرار گرفتن يکي از يال­ها به سمت بالا نشان دهنده رويکرد نهايي دائره در همسو کردن استعدادها در جهت تعالي سازماني است.از سوي ديگر جهت­گيري يال­هاي محيطي به سمت داخل، ن

شانگر ورودي­هاي تمشیت است. اين ورودي­هاي سه­ گانه، منابع انساني، مالي و مواد اوليه هستند که منجر به سه خروجي محصول، سود و خدمات مي­شود. اين خروجي­ها در قالب يال­هاي مرکزي و جهت­گيري آنها به سمت بيرون جلوه گر است. اين نشان توسط زنده ياد استاد مرتضي مميز و با الگو برداري از گنبد سرخ از بناهاي تاريخي شهرستان مراغه طراحي شده است.

معرفی راهکارهایی برای اجاره خودرو

نام شرکت در اوایل سال ۱۳۵۴ به شرکت سهامی عام عجم تولید اتومبیل با نام انحصاری «سایپا» تغییر یافت. از آذر ماه ۱۳۶۰ تحت سرپرستی اداره گسترش و ازسرگیری صنایع ایران قرار گرفت و عصب آن بر اساس مصوبه ۱۳۶۵٫۲٫۱ هیئت وزیران، کلیه سهام آن به نمایندگی از سوی دولت به نام اداره گسترش و نوی نو كردن صنایع ایران منتقل گردید. سهام شرکت در اواخر سال ۷۴ در بورس اوراق نفیس شایسته تهران تصویب شد و بعد از آن در دی ماه ۱۳۸۷ به موجب قانون بودجه کشور ۵۱ درصد از سهام آن، در بورس ارجاع گردید.

در دي ماه سال ۱۳۷۸ به پيروي از سياست‌هاي دولت جمهوري اسلامي ايران مبني بر كاهش تصدي دولت و خصوصي سازي شركت‌هاي دولتي و به موجب تبصره ۳۵ قانون بودجه كل كشور، بيش از ۵۱% سهام اين شركت محول شد و بدين ترتيب سايپا نيز در زمره شركت‌هاي خصوصي قرار گرفت. جدید شركت سايپا با در اختيار داشتن بيش از ۹۰ شركت خودرو‌ساز، قطعه ساز، تحقيقاتي، مالي و رفاهي به صورت تابعه و دنباله رو (مستقيم و غير مستقيم)

 

 

همچنین شاید مطالب زیر مورد پسندتان باشد...

افزودن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *